کلینیک شنوایی سنجی تهران

ارزیابی شنوایی کودکان و نوزادان

بسیاری از افراد، از جمله کودکان و نوزادان، با مشکلات شنوایی مواجه هستند که ممکن است زندگی روزمره آنها را تحت تأثیر قرار دهد. این مشکلات می‌توانند عواقب ناخوشایندی داشته باشند که افراد را مجبور می‌سازد با آنها کنار بیایند. اما در کلینیک شنوایی طنین سمعک، ما قادر به ارائه راه حل‌های درمانی برای ارزیابی شنوایی کودکان و ارزیابی شنوایی بزرگسالان هستیم، که باعث بهبود وضعیت شنوایی شما می‌شود و در نتیجه باعث می‌شود تا:

به خاطر مکالمه از موقعیت‌های اجتماعی اجتناب نکنید

از مردم نخواهید تا صحبتشان را تکرار کنند

کودکتان طعم واقعی زندگی را خواهد چشید

محل صداها را تشخیص دهید

در محل های پر سر و صدا مشکل مکالمه نداشته باشید

به علت کم شنوایی صدای تلویزیون را خیلی بلند نکنید

در تلفن صحبت کردن مشکلی نخواهید داشت

و...

شنوایی سنجی کودکان

همین امروز با ما تماس بگیرید تا نوبت شنوایی سنجی و ارزیابی شنوایی کودکان خود را رزرو کنید. بیایید با هم دنیایی از صداهای شاد، مکالمه های دوستانه و امکانات بی حد و حصر را آغاز کنیم.

جهت رزرو وقت و راهنمایی توسط مشاوران، با ما تماس بگیرید:

کارت طلایی خود را داشته باشید

خدمات طنین سمعک به همین جا ختم نمی شود، ما چیزی بیش از ارائه دهنده سمعک‌های پیشرفته هستیم. چیزی که برای ما مهم است سلامت شنوایی و سلامت کلی شما است.

با دریافت خدمات از کلینیک طنین سمعک، شما یک کارت طلایی دریافت خواهید کرد که بواسطه آن خدماتی مانند تعمیر و چکاپ‌های دوره‌ای برای شما به طور رایگان انجام خواهد شد.

کارت طلایی رنگ

جهت خرید انواع سمعک و ارزیابی شنوایی کودکان و نوزادان با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید:

شنبه تا چهارشنبه: 10 الی 19

پنج‌شنبه: 9 الی 14

بسیاری از افراد شنوایی را به عنوان حیاتی‌ترین حس ارتباطی در انسان معرفی می‌کنند؛ حسی که بدون آن، امکان برقراری ارتباط موثر با محیط اطراف به شدت محدود می‌شود. با این حال، متأسفانه، بسیاری از بیماری‌ها، با ایجاد اختلال در سیستم شنوایی انسان، باعث محدودیت در این توانایی اساسی می‌شوند. از این رو، ضروری است که به وسواس بیشتری در مورد شنوایی‌سنجی و ارزیابی شنوایی خود بپردازید. در این نوشتار، تلاش می‌شود تا نکات اساسی مرتبط با شنوایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی در کودکان و نوزادان، و اهمیت آن برای شما مورد بررسی قرار گیرد. با ما همراه باشید تا این مطالب مهم را بررسی کنیم.

شنوایی سنجی چیست؟

شنوایی سنجی یا اُدیومتری (به انگلیسی: Audiometry) در حقیقت اندازه گیری میزان شنوایی با استفاده از دستگاه شنوایی سنج است. نتیجه این عمل، در قالب شنوایی نگاره یا همان «اودیوگرام» ثبت می شود.

آیا شنوایی‌سنجی درمانی است؟

شنوایی‌سنجی به تنهایی یک روش درمانی نیست. شنوایی‌سنجی یک فرآیند ارزیابی است که توسط متخصصان شنوایی‌سنجی اجرا می‌شود تا سطح شنوایی فرد را ارزیابی کند. این فرآیند به ارائه اطلاعات دقیق درباره نقاط ضعف شنوایی فرد، محدودیت‌های شنوایی، و نحوه تأثیرگذاری مشکلات بر شنوایی کمک می‌کند.

اگر نتایج شنوایی‌سنجی نشان دهد که شنوایی فرد به نقص یا مشکلاتی وابسته است، متخصصان ممکن است توصیه‌های درمانی ارائه دهند. این توصیه‌ها ممکن است شامل استفاده از سمعک، درمان‌های خاص، یا مداخلات دیگر باشد.

شنوایی سنجی با صدای خالص چیست؟

شنوایی سنجی، روش های متعدد و کاملا مختلفی دارد. در این میان «شنوایی سنجی با تُن خالص» و یا به انگلیسی (Pure-Tone Audiometry (PTA به عنوان متداول ترین روش شنوایی سنجی بالینی محسوب می گردد. در این روش صداهایی با فرکانس های مختلف به فرد داده و آستانه های شنوایی تعیین شده برای انتقال هوایی و استخواهی به صورت جداگانه اندازه گیری می گردد. نتیجه ی این امر خطوط ممتد و نقطه چینی است که روی کاغذ نشان داده می شود که به آن ادیوگرام می گویند.

جهت خرید سمعک با کلینیک طنین سمعک تماس حاصل نمایید.

ایراد این روش این است که اگرچه با این روش می توان نوع، میزان، شکل، یک طرفه و یا دوطرفه بودن و نیز قرینگی کم شنوایی را مشخص نمود، اما این روش نمی تواند علت بروز کم شنوایی را تشخیص دهد.

ادیوگرام چیست؟

همان گونه که اشاره کردیم، نتیجه آزمایش شنوایی در قالب ادیوگرام ثبت می شود. اگر به ادیوگرام نگاهی بیندازید شاید در نگاه اول از آن سردرنیاورید. اما ادیوگرام بسیار ساده است. ادیوگرام دارای دو ستون است که ستون عمودی، شدت صوت را بر حسب دسی بل (dB) نشان می دهد. نیازی به گفتن این نکته نیست که هرچه شخص بتواند با شدت صوت کمتر صدا را بشنود، قدرت شنوایی قوی تری دارد.

ادیوگرام

در این ستون، عدد صفر نشان دهنده حداقل شدت صوتی است که بیش از نیمی از افراد نرمال می توانند بشنوند. بدین معنا که اگر کسی بتواند یک فرکانس مفروض را در 10 دسی بل بشوند، یعنی این شخص می تواند آن فرکانس را بهتر از یک فرد میانگین بشنود. با توجه به موارد ذکر شده، باید اظهار داریم که اگر آستانه شنوایی شما زیر 25 دسی بل باشد، شنوایی شما نرمال است.

ستون های افقی نیز فرکانس های به کار رفته را نشان می دهد. معمولا 7 فرکانس در میان 250 تا 8000 هرتز که بیشتر با آن سروکار داریم، در این تست مورد ارزیابی قرار می گیرد.

شنوایی سنجی با محرک گفتاری چگونه است؟

روش دیگری که بسیار به کار می رود، شنوایی سنجی با محرکات گفتاری است. با این روش شنوایی شناس می تواند تشخیص بدهد که فرد از لحاظ توانایی در برقراری ارتباطات کلامی در چه سطحی قرار دارد.

نکته مهم دیگر که درباره شنوایی انسان قابل اهمیت است، فرکانس یا بسامد می باشد. اکثر شنوایی سنجی ها در فرکانس بین 250 تا 8000 هرتز که محدوده اصلی شنوایی انسان است، انجام می‌‍گردد. شنوایی شناسان نتایج آزمون فرکانس را در کنار سایر آزمون ها گذاشته و بدین صورت برآورد دقیقی از علت کم شنوایی فرد و نیز نحوه درمان آن حاصل خواهد گردید.

لازم به ذکر است که آزمون شنوایی سنجی با محرک گفتاری (به انگلیسی: Speech audiometry) شامل دو بخش زیر است:

بخش اول) آستانه درک گفتار: آستانه درک گفتار (به انگلیسی: Speech reception threshold) که به طور مخفف آن را SRT می خوانند، سطحی است که در آن یک فرد شنونده می بایست بتواند 50 درصد کلمات یک لیست از کلمه های دوسیلابی مشخص را تکرار نماید.

بخش دوم) توانایی تفکیک گفتار: تشخیص توانایی تفکیک گفتار (به انگلیسی: Speech Discrimination Score) یا به صورت مخفف SDS با استفاده از یک لیست متشکل از کلمه های تک سیلابی و با شدت معادل 40 هرتز و یا بیشتر صورت می پذیرد. افراد طبیعی در این تست، می توانند 95 تا 100 درصد این کلمات را به درستی تکرار نمایند. اما بیماران مبتلا به کاهش شنوایی عصبی و یا مرکب، ممکن است که در تکرار اکثر این کلمات دچار مشکل گردند.

جهت خرید سمعک با کلینیک طنین سمعک تماس حاصل نمایید.

میزان کاهش شنوایی چگونه محاسبه می گردد؟ چگونه باید ادیوگرام را بخوانیم؟

برای این که میزان کاهش شنوایی محاسبه گردد، باید میانگین شنوایی را برای فرکانس های 500، 1000 و نیز 2000 هرتز را محاسبه نمود. در حد آستانه شنوایی، انتقال هوایی و استخوانی را اندازه گیری نموده و انتقال هوایی را به صورت خط ممتد و انتقال استخوانی را به شکل نقطه چین و اندکی بالاتر از انتقال هوایی ترسیم می نمایند. هم چنین یادتان نرود که گوش راست را با رنگ قرمز و گوش چپ را با رنگ آبی نمایش می دهند. وقتی شنوایی نرمال باشد، دو خط بر هم منطبق بوده و در نمودار هر دو بالای 20 هرتز هستند.

خواندن ادیوگرام

اگر هردو زیر 20 هرتز باشند. کاهش شنوایی از نوع عصبی است. اما اگر دو خط بیش از 10 هرتز با هم فاصله داشته باشند، کاهش شنوایی از نوع انتقالی است. در تصویر زیر می توانید یک نمونه ادیوگرام را مشاهده فرمایید:

ارزیابی شنوایی کودکان و نوزادان به چه صورت انجام می گردد؟

جهت خرید سمعک با کلینیک طنین سمعک تماس حاصل نمایید.

موضوع ارزیابی شنوایی کودکان و نوزادان مسئله ای خطیر و بسیار حیاتی به شمار می آید؛ چرا که شیرخوارگان و کودکان در سن یادگیری هستند و بایستی قادر باشند تا کلمات را به خوبی یاد بگیرند. حال اگر کودکی نتواند کلمات را صحیح بشنود، نخواهد توانست که آن ها را صحیح تلفظ کند و این مشکل تا آخر عمر با وی همراه خواهد بود.

در زمینه شنوایی سنجی نوزادان، دقیق‌ترین و نیز قابل اعتمادترین روش، بررسی آستانه شنوایی با ارزیابی پاسخ به تحریک ساقه مغز (به انگلیسی: Brain Stem evoked response) می باشد.

از چه روشی ‌می‌توان تشخیص داد توانایی فرد در برقراری ارتباطات کلامی در چه سطحی قرار دارد؟

شنوایی سنجی با محرکات کلامی گفتاری است. با این روش شنوایی شناس می‌تواند تشخیص بدهد که فرد از لحاظ توانایی در برقاری ارتباطات کلامی در چه سطحی قرار دارد.

چه زمانی متخصصان استفاده از سمعک را توصیه می‌کنند؟

اگر شنوایی‎‌سنجی نشان دهد که شنوایی فرد به نقص یا مشکلاتی وابسته است، متخصصان ممکن است توصیه‌های درمانی را پیشنهاد دهند. این توصیه‌ها ممکن است شامل استفاده از سمعک، درمان‌های خاص یا مداخلات دیگر باشد.

چگونه میزان کاهش شنوایی محاسبه می‌شود؟

برای اینکه میزان کاهش شنوایی محاسبه گردد، باید میانگین شنوایی را برای فرکانس‌های 500، 1000و نیز 2000 هرتز محاسبه نمود.