سمعک مناسب برای کودکان کم شنوا چیست؟

انسان با استفاده از حس شنوایی می‌تواند صداهای اطرافش را درک کند و نسبت به آن‌ها واکنش نشان دهد. به همین خاطر این حس برای انسان‌ها اهمیت بسیار بالایی دارد و اگر کسی به هر دلیلی شنوایی‌اش دچار آسیب شود، ضربه‌ی روحی سختی به او وارد می‌گردد، زیرا نمی‌تواند به خوبی حرف‌های دیگران را متوجه شود و یا به موسیقی دلخواهش گوش دهد. و البته کودکان بیشتر از این مشکل ضربه می‌خوردند برای همین باید سمعک مناسب برای کودکان تهیه کرد تا استفاده کنند. عوامل زیادی می‌توانند باعث اختلال در شنوایی شوند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

سندرم‌های تأثیر گذار بر شنوایی اطفال

شما خانواده محترم میتوانید برای مشاوره و خرید سمعک جهت کودک دلبندتان با کارشناسان ما در کلینیک طنین سمعک تماس حاصل نمایید.

  • شنیدن صداهای بسیار بلندی که پرده‌ی گوش آسیب می‌رسانند.
  • استفاده‌ی بیش از حد و غیر اصولی از هندزفری
  • فرو کردن اجسام خارجی به داخل گوش مانند گوش‌پاک‌کن (توصیه می‌کنیم حتی‌الامکان از گوش‌پاک‌کن استفاده نکنید یا در استفاده از آن بسیار محتاط باشید.)
  • مشکلات مادرزادی

خوشبختانه در جهت بهبود شنوایی افراد کم‌شنوا اقدامات بسیار موثری صورت گرفته که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تولید سمعک است. سمعک وسیله‌ای نسبتاً کوچک می‌باشد که در داخل گوش که به اصطلاح کاشت سمعک می‌گویند و یا پشت گوش قرار می‌گیرد و شنوایی را بهبود می‌بخشد. استفاده از سمعک نیاز به مشورت با متخصصین اودیولوژی یا شنوایی‌سنجی دارد زیرا سمعک‌ باید پیش از استفاده توسط یک فرد متخصص تنظیم شود تا بتواند کارایی مناسبی داشته باشد، در غیر این صوتر تأثیر آن بر شنوایی منفی خواهد بود.

"چه

سعمک‌ها انواع مختلفی دارند که در این مقاله قصد داریم انواع سمعک های مناسب برای کودکان کم شنوا را معرفی و تشریح نماییم.

آیا مشکلات کم‌شنوایی صرفاً مربوط به افراد بزرگسال است؟

بعضی از کودکانی که والدین ناشنوا یا کم‌شنوا دارند، زمانی که به‌دنیا می‌آیند به طور مادرزادی ناشنوا یا کم‌شنوا هستند. البته این موضوع زمانی رخ می‌دهد که ناشنوایی پدر یا مادر هم به صورت مادرزادی بوده باشد. همچنین مشکلات دیگری هم می‌توانند باعث اختلال در شنوایی کودکان شوند. در حقیقت ابتلا به کم‌شنوایی در هر سنی می‌تواند برای انسان رخ دهد و صرفاً افراد پیر و مسن در معرض این خطر نیستند. در چنین حالتی استفاده از وسایل کمک‌شنوایی برای افراد بیمار، الزامی محسوب می‌‎شود که کودکان هم از این قاعده مستثنی نیستند. در حقیقت وقتی کودکی در سنین بسیار پایین دچار مشکلات شنوایی باشد، باید ابتدا توسط یک متخصص مجرب اودیولوژی معاینه شود و آزمایش‌های کاملی بر روی آن صورت بگیرد، سپس بهترین سمعک ممکن برای آن تجویز گردد.

سمعک مناسب برای کودکان ناشنوا

انواع سمعک مناسب برای کودکان ناشنوا

نکته‌ی مهم: خانواده و اطرافیان کودک مبتلا به کم‌شنوایی مهم‌ترین نقش را در زندگی او ایفا می‌کنند. آن‌ها در وهله‌ی اول باید مشکل شنوایی فرزندشان کنار بیایند و بعد او را تشویق کنند که فرایند توان‌بخشی شنوایی‌اش را ادامه دهد. در حقیقت خانواده پس از آن‌که سمعک برای کودک تجویز شد، باید به وی کمک کنند تا بتواند به استفاده از سمعک عادت نماید. اگر خانواده و اطرافیان به هر دلیلی رفتار نامطلوبی با کودک کم‌شنوا داشته باشند، متأسفانه این امکان وجود دارد که کودک دچار پرخاشگری، افسردگی، کمبود اعتماد به نفس و اضطراب شدید شود که این می‌تواند بر شخصیتش تأثیر بسیاری بدی داشته باشد.

سمعک مناسب کودکان کم شنوا چه نوع سمعکی است؟

نقش والدین در قبال کودکان کم شنوا

همه‌ی ما می‌دانیم که کودکان و خردسالان وقتی در سنین رشد و یادگیری قرار دارند، سعی می‌کنند که از طریق شنیدن با محیط پیرامون خود و دیگران ارتباط برقرار کنند. حال اگر کودک دچار مشکل شنوایی باشد باید این ارتباط باید با کمک سمعک برقرار شود تا کودک بتواند از لحاظ عقلی و شخصیتی هم رشد کند. به طور کلی عوامل تأثیرگذار بر پروسه‌ی تربیت شنوایی کودک عبارتند از:

  • سن شروع و تشخصی مشکل شنوایی
  • سن آغاز آموزش تربیت شنوایی به کودک
  • کم و کیف همکاری کودک کم‌شنوا
  • کم و کیف همکاری خانواده‌ی کودک
  • میزان افت در شنیدار
عوامل تاثیرگذار در استفاده کودک از سمعک

عوامل تأثیرگذار بر پروسه‌ی تربیت شنوایی کودک

افت شنوایی در کودکان چه نشانه‌هایی دارد؟

طبیعتاً هرچقدر اطلاعات خانواده‌ها در مورد علائم افت شنوایی کودکان بیشتر باشد، در صورت وقوع آن علائم برای کودکشان، به سرعت متوجه می‌شوند و در زمان درست به پزشک مراجعه می‌کنند. لذا نباید از اهمیت این موضوع غافل شد. علائم زیادی برای افت شنیداری کودکان وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که کودک هیچ واکنشی نسبت به محرکات و اصوات محیط اطرافش نشان نمی‌دهد.

حتما می دانید که کودکان نسبت به آهنگ‌های اسباب‌بازی‌هایشان، صدای پدر و مادر و به طور کلی صداهای محیط توجه ویژه‌ای دارند؛ حال اگر به هر دلیلی کودک به این صداها جواب ندهد یا تأخیر زیادی در جواب‌دهی داشته باشد، پدر و مادر سریعاً باید او را نزد یک متخصص اودیولوژی ببرند تا علت این اتفاقات مشخص گردد.

افت شنوایی در کودکان چه نشانه‌هایی دارد؟

افت شنوایی در کودکان چه نشانه‌هایی دارد؟

به این نکته توجه داشته باشید پروسه‌ی توانبخشی شنیداری کودکان و گرفتن سمعک برای آن‌ها بایستی حتماً تا قبل سن 2 سالگی صورت بپذیرد زیرا هر چقدر این کار به تأخیر بیفتد، ارتباط کودک با محیط پیرامونش مشکل‌تر می‌شود و این در فرآیند زبان‌آموزی و شکل‌گیری شخصیت او خدشه وارد می‌کند. علاوه بر این با تجویز به موقع وسریع سمعک و دیگر وسایل کمک‌شنوایی برای کودک، احتمال بهبود او زیاد می‌شود. معمولاً استفاده از سمعک برای کودکان از 6 ماهگی آغاز می‌گردد.

استفاده از سمعک برای کودکان

استفاده از سمعک مناسب برای کودکان

انواع سمعک کودکان

همان‌طور که در ابتدای مقاله هم ذکر نمودیم، سمعک‌ها هم می‌توانند داخل گوشی و هم پشت گوشی باشند. با این حال متخصصان بر این باورند که بهترین نوع سمعک برای کودکان، سمعک پشت‌گوشی یا BTE است که از مواد نرم ساخته می‌شود و می‌تواند با انواع قالب‌ها تجویز گردد. همچنین یک نوع سمعک پشت‌گوشی خاص وجود دارد که صرفاً برای کودکان ساخته شده است. این سمعک به وسیله‌ی یک قالبب گوش پلاستیکی که به گوش خارجی وصل شده، صدا را به گوش انتقال می‌دهد.

سمعک پشت گوشی برای کودکان

سمعک پشت گوشی برای کودکان

به طور کلی مزایای استفاده از سمعک پشت‌گوشی برای کودکان عبارتست از:

  • وقتی سن کودک بیشتر می‌شود، طبیعتاً اندام‌های او مثل گوش هم رشد می‌کنند. در چنین حالتی باید قالب سمعک تغییر نماید و بزرگ‌تر شود که این موضوع بزرگترین مزیت استفاده از سمعک‌های پشت گوشی برای کودکان تلقی می‌شود، زیرا تعویض قالب این سمعک‌ها بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای صورت می‌پذیرد.
  • به این نکته نیز دقت داشته باشید که سمعک‌های پشت گوشی نسبت به مدل‌های داخل گوشی از قدرت بسیار بیشتری برخوردارند و می‌توانند هر میزان از کم‌شنوایی را تحت پوشش خود بگیرند. در حالی که سمعک‌های داخل گوشی در پوشش دادن کم‌شنوایی‌ها دچار محدودیت هستند.
  • سمعک پشت گوشی را می‌توان به تله‌کویل یا ورودی مستقیم صدا (DAI) و یا سایر وسایل کمک‌شنوایی نطیر سیستم FM وصل نمود.
  • یکی از مشکلات بزرگ سمعک داخل گوشی، احتمال بالای گم شدن آن است زیرا این سمعک‌ها اندازه‌ی کوچکی دارند و با بندی هم برای آن‌ها نمی‌توان استفاده کرد. در حالی‌که سمعک‌های پشت گوشی چنین مشکلی را ندارند.
ضد آب بودن سمعک برای کودکان

ضد آب بودن سمعک برای کودکان

نکته: سمعک اگر ضد آب نباشد در صورت برخورد با آب احتمال سوختن آن زیاد است. از آنجایی که سمعک‌ها به طور کلی قیمت بالایی دارند و سوختن آن‌ها ضرر زیادی به خانواده‌ها وارد می‌کند، لذا توصیه بر این است که از سمعک‌های پشت‌گوشی ضد آب برای کودکان استفاده شود تا به هنگام برخورد با آب مشکلی به‌وجود نیاید.

وقتی هم کودک بزرگ‌تر شد، با تشخیص اودیولوژیست می‌توان از سمعک‌های داخل گوشی برای او استفاده کرد که نسبت به مدل پشت گوشی دید بسیار کمتری دارد.

سمعک داخل گوش برای کودکان

سمعک داخل گوش برای کودکان

قیمت سمعک کودکان

قیمت سمعک کودکان نیز همان قیمت عمومی سمعک است که بسته به برند انتخابی شما دارد. برای مشاهده قیمت سمعک برای کودکان لطفا صفحه بهترین سمعک برای گوش را بشناسیمرا مشاهده فرمایید.

چه راهکارهایی جهت جذاب‌تر کردن سمعک برای کودکان وجود دارد؟

اگر افراد تولید کننده‌ی سمعک برای کودکان، انسان‌های خوش ذوق و خلاقی باشند، می‌توانند سمعک‌ها را در طرح‌های جذاب و رنگ‌های دوست‌داشتنی تولید کنند تا کودکان راحت‌تر بتوانند با سمعک ارتباط برقرار نمایند. همچنین لوازم جانبی مختلفی می‌تواند همراه با سمعک در اختیار خانواده‌ی کودک قرار بگیرد. لوازمی مانند قفل باتری که از درب باتری در مقابل کنجکاوی کودک محافظت می‌کند. همچنین بند آویزان سمعک هم یکی از دیگر از لوازم جانبی مهم محسوب می‌شود زیرا کودکان معمولاً تحرک بسیار زیادی دارند و به همین خاطر شاید نتوانند سمعک را بر روی گوششان نگه دارند.

جذاب تر شدن سمعک برای کودک

جذاب تر شدن سمعک برای کودک

در پایان باید به این موضوع مجدداً تأکید کنیم که اگر به هر دلیلی کودکی دچار مشکل کم‌شنوایی شد، رفتار خانواده‌ی او در رفع این مشکل می‌تواند بسیار موثر باشد. والدین باید تحت هر شرایطی از کودکشان حمایت کنند و به محض مشاهده‌ی علائم کم‌شنوایی در او، به مراکز معتبر مراجعه نمایند و در صورت لزوم سمعک مناسب برای کودک را تهیه نمایند.

خرید سمعک برای کودکان

خرید سمعک برای کودکان

به امید آن‌که روزی برسد که هیچ انسانی در هیچ جای این جهان پهناور، با مشکل شنوایی روبه‌رو نشنود.

شما خانواده محترم میتوانید برای مشاوره و خرید سمعک جهت کودک دلبندتان با کارشناسان ما در کلینیک طنین سمعک تماس حاصل نمایید.