از دهه 80 میلادی و توسط دکتر ادوارد هاوس بحث ساخت سمعک های کاشتنی مطرح شد و تحقیقات درباره ساخت آن از همان زمان آغاز گردید. در اواخر دهه 90 میلادی با توجه به درخواست اکثر بیماران مبنی بر کاشته شدن کامل پروتز و نداشتن هیچ گونه قسمت خارجی، تحقیقات بر روی پروتزهای نوینی که کاملاً قابل کاشت بودند شروع شد. از آنجایی که اکثر افراد کم شنوا تمایل چندانی به استفاده از سمعک های متداول ندارند، در این دسته از افراد  با کاشت این پروتز، پس از مدتی خود شخص نیز وجود آن را فراموش کرده و به زندگی عادی خود با شنوایی طبیعی ادامه می دهد. این دستگاه به طور کامل کاشته می شود و هیچ قسمت خارجی‌ای در پشت گوش یا مجرای گوش خارجی قابل مشاهده نیست. توسط این سمعک‌های کاشتنی همچنین فرد قادر به شنیدن اصوات به صورت طبیعی و با کیفیتی بهتر از سمعک های معمولی خواهد بود. کسانی نامزد کاشت این نوع پروتز شنوایی اند که دچار کم شنوایی حسی عصبی هستند و کاهش شنوایی آنها بین 35 تا 85 دسی بل می باشد.

 

جراحی گوش و کاشت سمعک

لازم به ذکر است که در حال حاضر به‌دلیل تحریم‌های بین المللی امکان دریافت سمعک‌های کاشتنی برای هموطنان عزیز وجود ندارد.

گفتنی است عمل جراحی برای کاشت سمعک کاشتنی در گوش کاملا بدون درد است. در طی این عمل پروتز شنوایی، که  از نظر سخت افزاری شامل یک پردازشگر گفتار می باشد در زیر پوست و پشت لاله گوش فرد کار گذاشته می‌شود. لازم به توضیح است این دستگاه با دو سیم به داخل گوش میانی و استخوانچه‌های شنوایی اول و سوم (چکشی و رکابی) متصل شده و با سیمان خاصی در جای خود نگه داشته می‌شود. در این نوع سمعک، از پرده گوش به جای میکروفن سمعک استفاده می‌گردد . اصوات پس از آن‌که به پرده گوش برخورد نموده و توسط آن جذب شدند به استخوانچه اول شنوایی (استخوانچه چکشی) منتقل می‌شوند. به وسیله سیم اول ارتعاشات صوتی از استخوانچه چکشی به پردازشگر گفتار که در گوش بیمار و زیرپوست او کار گذاشته شده است، منقل می‌شود. توسط این دستگاه امواج صوتی تقویت می‌شود و نیز صداهای زائد حذف می‌شود. 

سپس این جریان توسط سیم دوم، از دستگاه به استخوانچه سوم شنوایی (استخوانچه رکابی) و بعد به گوش داخلی و عصب شنوایی انتقال می یابد. این سیگنال های شنوایی توسط مغز تفسیر می‌شود. شایان توجه است این دستگاه شامل یک کنترل از راه دور است که قادر است قدرت دستگاه و در نتیجه شنوایی بیمار را کم یا زیاد نماید. دکمه های موجود بر روی کنترل از راه دور این دستگاه به گونه ای هستند که با فشردن آن شنوایی بیمار متناسب با محیط وی تغییر می کند. به عنوان مثال با فشار یک دکمه، در محیط های شلوغ صداهای زمینه ای به میزان بیشتری فیلتر می گردد و در نتیجه شخص قادر خواهد بود صدای مخاطبش را بهتر بشنود. قابل ذکر است ایران اولین کشور در آسیا و پنجمین کشور پس از امریکا، آلمان، فرانسه و سوئیس در جهان می‌باشد که موفق به بهره گیری از این فناوری شده است.

 

برای رزرو نوبت شنوایی شناسی، مشاوره و خرید سمعک در تهران و سایر شهرهای ایران تماس بگیرید.

سمعک در گوش

نحوه کار سمعک کاملا کاشتنی

حسگرهای پیزوالکتریکی این نوع سمعک‌ها، ارتعاشات صوتی خفیف را از روی پرده صماخ دریافت نموده و آن را به پیام الکتریکی تبدیل می کنند. بعدا این پیام های الکتریکی توسط یک پردازشگر پالایش و تقویت گشته و وارد یک یک مبدل دیگر می شوند. این مبدل، گوش داخلی را به شکل طبیعی آن تحریک می‌‎کند. این سیستم تنها وسیله کمک شنوایی است که بر اساس کارکرد طبیعی ساختمان گوش ساخته شده است. این سمعک می تواند تا 4 سال بدون تعویض باطری کار کند. این سیستم کاملا کاشتنی است یعنی هیچ قسمتی از آن در بیرون بدن دیده نمی‌شود و استفاده از آن برای افراد کم شنوا خوشایند تر و مطلوب تر است .

کاربرد سمعک‌های کاشتنی

به طور کلی سمعک کاشتنی در گوش برای تقویت شنوایی در افراد مبتلا به کم شنوایی یک طرفه، عفونت گوش میانی، ناهنجار های ژنتیکی و عفونت مزمن خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در افراد مبتلا به کم شنوایی یک طرفه، از آنجایی که جمجمه می‌تواند مرتعش شود، حلزون گوش بهتر می‌تواند توسط سیگنال‌های منتقل شده از سمت گوش فرد کم شنوا تحریک گردد. اگر هیچ وسیله یا قالبی در داخل گوش وجود نداشته باشد، گوش های دچار بیماری های مزمن یا ناهنجاری، بوسیله استخوان حلزون را تحریک می کنند.

جراحی و قراردادن سمعک در گوش

مزایای سمعک کاشتنی در گوش

سمعک های کاشتنی مزایای زیادی دارند. آن‌ها همچون سمعک‌های انتقال استخوانی، ارتعاش مکانیکی دارند و چون از جنس تیتانیوم هستند می‌توانند به استخوان پیچ شوند. این نوع سمعک شامل ویبراتوری است که به یک سرنیزه پلاستیکی جاگذاری شده در یک پایه جناحی تیتانیوم، متصل بوده و به انتهای خارجی پیچ ثابت تیتانیومی متصل می‌شود.

جراحی سمعک های کاشتنی

جراحی این نوع سمعک کاملا کاشتنی معمولا تحت بی‌هوشی موضعی و براساس مبانی سرپایی، انجام می گیرد.

انواع دستگاه ها و سمعک های قابل کاشت

دستگاه های قابل کاشت در سیستم شنوایی را می تواند به 4 گروه طبقه بندی نمود که در ادامه دو مورد را تحت بررسی قرار می دهیم : کاشت استخوانی، کاشت گوش میانی، کاشت حلزون، کاشت ساقه مغز.

سمعک کاشتنی در گوش

کاشت استخوانی

این سیستم مناسب افرادی است که دچار انواع کم شنوایی شامل این موارد می باشند: کم شنوایی انتقالی، کم شنوایی آمیخته، کم شنوایی یک طرفه.

این نوع سمعک دارای ۲ بخش داخلی و خارجی هستند: یک پیچ تیتانیومی کوچک که توسط جراحی، در استخوان ماستویید تعبیه می‌شود. یک پردازنده صدا که روی پیچ قرار می گیرد. در این نوع سمعک، میکروفون خارجی و پردازنده صوتی، صداها را دریافت و آن‌ها را در ایمپلنت جاگذاری شده به لرزش تبدیل می کنند. ایمپلنت می‌تواند استخوان اطراف خود را مرتعش نماید و امواجی صوتی را در گوش داخلی تولید کند. این امواج سلول های مویی را تحریک می‌کند و باعث فعالیت عصب شنوایی می گردد. لازم به توضیح است این نوع سمعک کاشتنی در گوش، برای افرادی که دچار ناهنجاری های کانال گوش یا گوش میانی هستند، همچون مسدود بودن کانال گوش که باعث کاهش شنوایی انتقالی می شود، مناسب می باشد.

سمعک نیمه کاشتنی

از سال 1997 میلادی در درمان کم شنوایی ها از سیستم BAHA که سیستم استخوانی قابل کاشتنی است در درمان کم شنوایی های انتقالی یا ترکیبی استفاده شده است . در سال 2002 FDA نیز آنرا مورد تایید قرار داد.
این سیستم در مواردی چون عفونت مزمن گوش؛انسدادا مادرزادی مجرای گوش خارجی و مواردی از ناشنوایی یکطرفه که امکان استفاده مطلوب از سمعک را ندارند مفید است.

برای رزرو نوبت شنوایی شناسی، مشاوره و خرید سمعک در تهران و سایر شهرهای ایران تماس بگیرید.

کاشت سمعک در گوش

برخلاف سمعک‌های استخوانی متداول عمل اتنتقال صوت در این سیستم نه از روی پوست بلکه در زیر پوست انجام می‌پذیرد.
این سیستم از از 3 قسمت اصلی تشکیل شده است:

1. بخش اول از جنس تیتانیوم که بخش کاشتنی سیستم است.

2. بخش ارتباطی به نام (Abutment)

3. بخش پردازشگر

در این سیستم بدون انتقال صوت از طریق مجرای گوش ؛سیستم صوت را پذیرفته و بعد از تقویت به بخش حلزون گوش منتقل می نماید.
بخش تیتانیومی که در پشت گوش کاشته می شود پس از 3 الی 5 ماه توسط استخوان جمجمه احاطه می گردد. در این هنگام مرحله دوم جراحی انجام می‎گیرد که در این عمل یک قطعه رابط بر روی پوست به بخش اول متصل می‌گردد. این وسیله همان قطعه ایست که اتصال مستقیم مابین واحد پردازشگر و بخش تیتانیومی را فراهم می‌سازد.

 
سمعک در گوش

در بعضی از موارد خاص بخصوص در بزرگسالان هر 2 مرحله را میتوان در1 مرحله انجام داد.
بی شک هر سیستمی علاوه بر مزیتهای ویژه خود نواقصی را نیز به همراه دارد . در کنار ظاهر خوشایند تری که این دستگاه به همراه دارد پذیرش جراحی هر چند کوچک نیز باید مورد نظر باشد . به هر حال این سیستم نسبت به سمعکهای رایج استخوانی متداول از لحاظ کیفیت صوت ایجاد شده برتریهای بیشتری دارد

کاشت گوش میانی

در آینده نزدیک « کاشت گوش میانی  » جایگزین دیگر سمعک‌های قابل کاشت خواهد شد. این وسایل از خروجی مغناطیسی مبدل های پیزوالکتریک یا الکترو مغناطیسی بهره می‌گیرد. مبدل های پیزوالکتریک بر مبنای ماده ی سرامیکی عمل می کنند. زمانی که یک ولتاژ الکتریکی به مواد سرامیکی وارد می‌شود، شکل شان را تغییر می‌دهند. این نوع سمعک، مناسب افرادی است که دچار انواع کم شنوایی زیر هستند: کم شنوایی حسی-عصبی، کم شنوایی انتقالی، کم شنوایی آمیخته.

طی یک جراحی این نوع سمعک کاشتنی در گوش، در گوش میانی جای گذاری می گردد و مبدل آن به یکی از استخوانچه های گوش میانی یا به دریچه گرد بین گوش میانی و حلزون گوش داخلی متصل می‌شود. گفتنی است سمعک های کاشت گوش میانی دارای یک میکروفون می‌باشند که صدا را دریافت می کنند. یک پردازنده صوتی این سیگنال های صوتی دریافت شده را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند. متعاقب آن سیگنال های الکتریکی پردازش می شوند تا بسته به میزان کم شنوایی فرد،  تقویت صورت گیرد.

برای رزرو نوبت شنوایی شناسی، مشاوره و خرید سمعک در تهران و سایر شهرهای ایران تماس بگیرید.

سمعک کاشتنی

انواع سمعک های کاشت گوش میانی

  • سمعک های کاملا کاشتنی : تمام بخش های دستگاه زیر پوست قرار می گیرد و نیازی به یک پردازنده صوتی خارجی ندارد.
  • سمعک های نیمه کاشتنی : بخشی از دستگاه بر روی گوش خارجی و بخشی در گوش میانی قرار می گیرد.

جراحی در سمعک های کاشتنی گوش میانی

در این موارد روش جراجی بدین صورت است که این سمعک ها یا مبدل ها از یک طرف به جمجمه اتصال می یابد. سپس انتهای آزاد طرف دیگر این مبدل ها به بعضی نقاط استخوانچه وصل می‌شوند. ارتعاشات دریافتی در این سمعک از کانال گوش به حلزون منتقل خواهند شد.

 مشکلات کاشت سمعک در گوش میانی

  • افزایش سطح نویز داخلی سمعک، که می‌تواند به دلیل نویز داخلی سمعک و یا نویزهای داخلی بدن باشد.
  • باطری ها در یک بخش خارجی قرار داده می شوند، از این رو هر۳ تا ۵ ماه،  اجرای یک عمل جراحی کوچک برای تعویض باطری ها مورد نیاز است.

انواع سمعک و قیمت آن

یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت سمعک ، نوع آن است. « سمعک انالوگ » یا همان « سمعک نسل قدیم » از نظر قیمت ، نسبت به مابقی سمعک ها پایین تر است. اما قیمت سمعک دیجیتال متفاوت است. نسل دوم سمعک دیجیتال، « سمعک فوق هوشمند » می باشد.  از جمله سمعک های فوق هوشمند می‌تواند به سمعک نامرئی و سمعک وایرلس اشاره نمود. قیمت سمعک هوشمند با توجه به برند و فن آوری‌های آن نیز متفاوت است. می‌توان گفت در بین سمعک‌های دیجیتال، قیمت سمعک نامرئی و قیمت سمعک وایرلس از سایر سمعک ها بیشتر می‌باشد.

 
ساختار کاشت سمعک در گوش

بررسی تاثیر انواع فناوری سمعک کاشتنی در گوش بر قیمت سمعک

لازم به توضیح است سمعک های آنالوگ متناسب با فن آوری‌های به کار رفته در آن‌ها دارای قیمت متنوعی می باشند‌. گرچه امروزه کاربرد این سمعک‌ها بسیار اندک است و افراد تمایل دارند سمعک‌های دیجیتال و فوق هوشمند استفاده کنند. فن آوری‌های موجود در برندهای مختلف باعث ایجاد تفاوت قیمت آن ها می شود.

فن آوری حذف و کنترل نویز از یکی از فن آوری های مهم در سمعک می‌باشد.  در این فن آوری‌ها پردازشگر سمعک می‌تواند طیف نویز را شناسایی کند.  گفتنی است طیف نویز با طیف گفتار تفاوت دارد. سمعک می‌تواند نویز را کنترل و حذف نماید و گفتار را تقویت کند. به عنوان نمونه در سمعک‌های برند « سمعک فوناک » جهت کاهش تاثیرات نویز ازمیکروفون های هوشمند استفاده می‌گردد که در 360 درجه بر گفتار تمرکز می‌کنند. هم چنین در « سمعک زیمنس » محیط باد به عنوان یک محیط نویز شناسایی می‌شود و به صورت خودکار نویز باد را کاهش می دهد. فن آوری وایرلس از جمله فن آوری هایی است که باعث راحتی شنیداری فرد کم شنوا می شود. از جمله مزایای فن آوری وایرلس، شنوایی دو گوشی و برقراری ارتباط با وسایل شنیداری دیگر نظیر موبایل هوشمند است.

امروزه برندهای مختلف سعی بر آن دارند تا با طراحی اپلیکیشن‌هایی، ارتباط موبایل با سمعک را به آسان ترین راه ممکن برقرار سازند. « وزوز » احساس صدایی در گوش فرد است که منبعی خارجی ندارد. در سمعک های برندهای مختلف، فن آوری وزوز وجود دارد و در افرادی که وزوز دارند تجویز می‌شود . از جمله این فن آوری‌ها می‌توان فن آوری Multiflex Tinnitus Technology  در استارکی، فن آوری Tinnitus noiser در زیمنس و فن آوری Tinnitus Balance در فوناک را نام برد.

قیمت انواع سمعک براساس نوع مدار پردازشی

براساس نوع فن آوری قیمت انواع سمعک دارای رنج قیمتی بسیار مختلفی می باشد. ابتدا بر اساس نوع مدار پردازشی به دسته بندی انواع سمعک می پردازیم : سمعک آنالوگ (  analog) ، سمعک قابل برنامه ریزی (Programmable ) ، سمعک دیجیتال (Digital) ، سمعک هوشمند (Inteligent) ، سمعک بلوتوث دار ( Wireless )

هزینه کاشت سمعک (قیمت کاشت سمعک)

سمعک های کاشتنی نسبت به سایر سمعک‌ها قیمت بالاتری دارند. ولی با توجّه به کارآیی‌، مدّت زمان طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و مقرون به صرفه‌ ترند. بسیاری در مورد قیمت سمعک کاشتنی سوال کرده بودید که عرض شد هزینۀ عمل کاشت سمعک ، 10 میلیون تومان می باشد. شاید با خود بگویید که چرا هزینه سمعک کاشتنی اینقدر بالا است. اما توجه داشته باشید که ناهنجاری‌های ناشنوایی، کم ‌شنوایی، مشکلات انسداد و گرفتگی گوش زندگی افراد را به شکل قابل ملاحظه‌ ای تحت تأثیر قرار می ‌دهد. به ‌خصوص در کودکان، شنیدن برای کسب مهارت ‌های کلامی لازم است. (یعنی شاید مجبور باشید هزینه سمعک کاشتنی را بپردازید اما کودک شما در آینده می تواند حروف را درست بیان کند. چون برای خوب حرف زدن باید اول بتوان خوب شنید.) با این حال قیمتی که ما برای قیمت سمعک کاملا کاشتنی عرض کردیم تقریبی بود. یعنی برآورد می‌شود که کلیه مراحل جراحی و … برای قیمت سمعک کاملا کاشتنی حدود ده میلیون تومان تمام شود. برای رفع چنین مشکلاتی به محض تشخیص کم شنوایی توسط متخصص باید به بهترین شکل چاره ‌جویی نمود. سمعک‌ های به‌ خصوص در مواقع انسداد های کامل گوش یا گرفتگی‌های شدید، بسیار سودمند هستند. نوعی از این نوع سمعک‌ها کیفیت صدا را چند برابر می ‌کنند. با پیشرفت علم و فن آوری و بهره بردن از انواع سمعک از جمله کاشت سمعک می ‌توان به زندگی افراد کمک شایانی نمود.

جدیدترین سمعک کاشتنی

عزیزان فراوانی درباره جدیدترین سمعک کاشتنی سوال کرده بودند که خوب است در اینجا به این سوال پاسخ دهیم. در حال حاضر جدیدترین سمعک کاشتنی با تکنولوژی سال 2019 سمعک Centennial, Colo. بوده که به تازگی از FDA مجوز شروع به کار خود را دریافت نموده است. این سمعک متعلق به شرکت پرآوازه Cochlear Limited بوده که توانسته با ارائه تکنولوژی مغناطیسی در تاریخ June 17, 2019 در سراسر رسانه های جهان مطرح شود.

سمعک کاشتنی

این سمعک تقاضای بسیار زیادی در ایران داشته و شواهد زیادی حاکی از آن است که به تازگی وارد بازارهای ایران شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جدیدترین سمعک کاشتنی مقاله ” FDA approves new cochlear implant with easier access to MRI ” مراجعه فرمایید. در آنجا می توانید کلیه ویژگی های این سمعک را به انگلیسی مطالعه فرمایید.

سمعک کاملا کاشتنی esteem

از  شناخته ترین شده و معروف‌ترین برندهای سمعک کاشتنی در ایران، ESTEEM و ENVOY هستند. سمعک کاملا کاشتنی esteem به خصوص در ایران طرفداران بسیار زیادی داشته و می‎‌توانید در ویدیوی زیر عملکرد سمعک کاملا کاشتنی esteem را مشاهده فرمایید:

لازم به ذکر است که در حال حاضر به‌دلیل تحریم‌های بین المللی امکان دریافت سمعک‌های کاشتنی برای هموطنان عزیز وجود ندارد.

جمعبندی

در این مقاله، به بررسی سمعک‌های کاشتنی، به ویژه سمعک‌های کاملا کاشتنی مانند ESTEEM و ENVOY، پرداخته شد. این سمعک‌ها از تکنولوژی‌های پیشرفته مغناطیسی یا الکترومغناطیسی برای بهبود کم‌شنوایی و کاهش تأثیرات نویز استفاده می‌کنند. مزایای این نوع سمعک‌ها شامل کیفیت برتر صدا، امکان کاشت داخل گوش میانی، و توانایی حذف نویزها می‌باشد. همچنین، برخی از جدیدترین پیشرفت‌ها در این حوزه نیز به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است. این اطلاعات می‌توانند به افرادی که به دنبال راهکارهای بهبود شنوایی هستند، کمک کننده و راهنمایی باشند.

برای رزرو نوبت شنوایی شناسی، مشاوره و خرید سمعک در تهران و سایر شهرهای ایران تماس بگیرید.